De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588
Alle artikelen/Nationale nummers

Branding-Nieuwe-Stijl: Naamnummers

Het is nog niet eens zo lang geleden dat het registreren van een merk als domeinnaam voor een website een innovatieve vorm van branding was. Inmiddels is dit zo gewoon geworden, dat het al-dan-niet beschikbaar zijn van een gewenste domeinnaam bepalend kan zijn bij de keuze van de naam voor een nieuw merk of product.

Behalve domeinnamen, zien we de laatste jaren een nieuwe branding-trend: het gebruik van naamnummers. Dit soort nummers wordt in het buitenland al jarenlang gebruikt. Zo is in Amerika allang geen reclame meer denkbaar zonder naamnummer.

Maar nu lijkt ook Nederland er aan toe. In dit artikel willen wij het hebben over hoe ook jij een naamnummer kunt gebruiken binnen jouw marketingstrategieën.

Naamsbekendheid en jouw servicenummer

Naamnummers zijn gewone telefoonnummers die makkelijker te onthouden zijn omdat de nummers een woord of naam vormen. Het 0800-nummer van de Belfabriek bijvoorbeeld, kan eenvoudig gekozen worden als 0800-BELFABRIEK. Wil je meer weten over hoe dit precies werkt, lees dan dit artikel over naambellen.

Op deze manier is niet alleen jouw website makkelijk te onthouden, maar ook het telefoonnummer van bijvoorbeeld jouw klantenservice. Behalve voor je merknaam, kun je een naamnummer ook gebruiken om duidelijk aan te geven welke dienst je via het nummer aanbiedt.

Zo is het informatienummer van de supermarkt gigant Lidl bijvoorbeeld 0800-LIDLINFO. Ook kan een servicenummer of bedrijfsnummer je helpen jouw slogan te versterken. Zo heeft Canon Nederland bijvoorbeeld gekozen voor 0800-CANON4U.

Bij naamnummers worden de letters van het alfabet als volgt verdeeld: ABC (2) DEF (3) GHI (4) JKL (5) MNO (6) PQRS (7) TUV (8) WXYZ (9).

Effectiviteit van een naamnummer

Dat naamnummers zeer effectief kunnen zijn, blijkt wel uit het voorbeeld van het Australische Motor Finance Wizard dat 1300-CARLOAN als naamnummer koos. Sinds het bedrijf dit nummer in haar reclame campagne gebruikt, is het aantal telefoongesprekken omhoog gegaan van 445 per maand, naar tussen de 7500 en de 10.000 per maand.

Wat voor naamnummer kies ik?

Je hoeft natuurlijk niet per se jouw bedrijfsnaam te gebruiken voor jouw naamnummer. Vind je een merknummer niet geschikt, dan zijn er genoeg alternatieven. Door in te haken op jouw slogan, door humor, rijm of een pakkende naamte gebruiken, zorg je ervoor dat jouw naamnummer goed blijft hangen.

Is mijn naamnummer nog vrij?

Naamnummers worden op dezelfde manier geregistreerd als ‘gewone' servicenummers; namelijk op een “wie het eerst komt die het eerst maalt”-basis. Veel algemene termen als ‘loodgieter' en ‘stomerij' zijn inmiddels al als naamnummer geregistreerd.

Om te ontdekken of jouw favoriete naamnummer nog beschikbaar is, ga je naar onze servicenummershop en typ je het gewenste woord in. Binnen enkele seconden weet je of jouw gewenste naamnummer nog vrij is.

Let op: je betaalt hetzelfde voor de naamnummers als voor de ‘gewone' zakelijke servicenummers. Daarmee geniet je ook van dezelfde extra's zoals een keuzemenu, voicemail per e-mail, een virtueel callcenter en nog veel meer.

Conclusie: Naamnummers als krachtig brandinginstrument

Naamnummers vormen een innovatieve en effectieve manier van branding, vergelijkbaar met de impact die domeinnamen hadden bij de opkomst van het internet. Hierbij worden cijfers omgezet in herkenbare woorden, zoals te zien is bij 0800-BELFABRIEK. Klanten onthouden dit soort telefoonnummers veel eerder. Dit verlaagt de drempel voor telefonisch contact.

De manier waarop cijfers worden omgezet naar letters, komt overeen met de cijfers op een toetsenbord, wat naambellen intuïtief en gebruiksvriendelijk maakt. In een tijdperk waarin mobiele telefonie dominant is, bieden naamnummers een onderscheidende manier om op te vallen en de merkbekendheid te vergroten.

Geen verplichtingen. Geen betaalgegevens nodig.

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek Klanten: