De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588
vastnummeropmobiel
Alle artikelen/Nationale nummers

Telefoongesprekken Opnemen Vaste Lijn [How To]

Wanneer je telefonisch contact hebt met klanten, zal de manier waarop dat gaat van gesprek tot gesprek uiteenlopen. Er zijn contactmomenten die werkelijk perfect verlopen, met een zeer blije klant als resultaat.

Maar er zijn ook gesprekken waarvan je achteraf had gewild dat het anders was gelopen. Om boze of ontevreden klanten en relaties te voorkomen, kan het nuttig zijn om gesprekken op te nemen voor trainingsdoeleinden. Maar is dit wettelijk toegestaan?

Wat is de gespreksopname functie?

We horen het geregeld bij aanvang van een telefoongesprek met bijvoorbeeld een klantenservice: “Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden”. Het is een melding waarbij de partij die gebeld wordt aangeeft dat het dus gesprekken kan opnemen, en er wordt ook vermeld waarom de gesprekken worden opgenomen. In dit geval, om ze te gebruiken voor trainingsdoeleinden.

Het opnemen van gesprekken, bijvoorbeeld met een vaste lijn nummer via VoIP, is een extra functie die wordt aangeboden bij het VoIP abonnement van de Belfabriek. Wanneer deze optie is geactiveerd, wordt het gesprek opgenomen en bewaard in de cloud. Daar kunnen ze vervolgens gedownload worden, om ingezet te worden voor trainingen of andere doeleinden.

Waarom een gesprek opnemen?

Gespreksopnames kunnen erg belangrijk zijn om de dienstverleningen doorlopend te verbeteren. Vervelend gelopen gesprekken kunnen zo grondig geanalyseerd worden en de opnames kunnen ingezet worden om intern de situatie te evalueren: hoe kon het zo mis gaan en hoe kunnen we het voorkomen in de toekomst?

Ook kan de opname ingezet worden voor trainingsdoeleinden. Het gesprek was dan zo exemplarisch, dat het een perfect voorbeeld voor medewerkers is, om zelf te horen hoe zo'n gesprek kan verlopen en hoe het beter kan.

Er kunnen echter ook juridische redenen zijn om een telefoongesprek op te nemen. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn bij het telefonisch maken van afspraken of het afsluiten van een abonnement. Omdat een handtekening via de telefoon niet mogelijk is, kan een opgenomen bevestiging dan dienen als juridisch bewijs voor de overeenkomst.

Is het opnemen van telefoongesprekken toegestaan in Nederland?

Er is geen specifieke wet in Nederland die het opnemen van telefoongesprekken verbiedt. Wel zijn er tal van privacy wetten die het onmogelijk maken om zo maar aan de haal te gaan met dergelijke opnames.

Het is daarom te adviseren om het opnemen van gesprekken louter te gebruiken voor twee verschillende doeleinden: voor het vastleggen van overeenkomsten en voor trainingsdoeleinden. Zorg dat grondig onderbouwd en vastgelegd wordt waarom de gesprekken worden opgenomen en informeer klanten vooraf.

Conclusie

Het opnemen van telefoongesprekken kan een waardevol hulpmiddel zijn voor bedrijven, vooral als het gaat om het verbeteren van de klantenservice en het vastleggen van belangrijke overeenkomsten. Echter, het is essentieel om dit op een verantwoorde en wettelijk conforme manier te doen.

Het opnemen van telefoongesprekken is in Nederland niet expliciet verboden, maar het moet wel gebeuren met inachtneming van de privacywetgeving. Belangrijk is om cruciaal en transparant te zijn en de gesprekspartner vooraf te informeren als je een gesprek wilt opnemen.

Veelgestelde vragen:

Nee, het is belangrijk om de gesprekspartner vooraf te informeren en hun toestemming te verkrijgen.

Opgenomen gesprekken kunnen gebruikt worden voor trainingsdoeleinden, kwaliteitscontrole en het vastleggen van juridisch bindende overeenkomsten.

Bij Belfabriek is een van onze gratis functie een ingebouwde call recorder waarmee inkomende en uitgaande gesprekken kunnen worden opgenomen. Hier is verder geen externe app voor nodig.

Opnames worden bij ons in de cloud opgeslagen.

Ja, in sommige gevallen kunnen opgenomen gesprekken als juridisch bewijs dienen, vooral bij het vastleggen van overeenkomsten.

Het is essentieel om de opnames te beveiligen en alleen te gebruiken voor legitieme doeleinden. Verwijder opnames zodra ze niet meer nodig zijn.

Dan moet je ervoor zorgen dat de klant voor het gesprek bijvoorbeeld een bandje hoort: "Dit gesprek kan worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden en trainingsdoeleinden. Gaat u hiermee akkoord?". Bij akkoord kan de opname starten.

Bij Belfabriek krijg je behalve de gratis gespreksopname functie, ook de mogelijkheid om een keuzemenu te creëren, een voicemail en statistieken per e-mail te ontvangen. Al onze functies zitten bij je telefoonnummer inbegrepen!

Geen verplichtingen. Geen betaalgegevens nodig.

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek Klanten: