De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland
Gepubliceerd in Klantcontact
Inhoudsopgave
Bij Belfabriek zien we dagelijks de impact van een goed keuzemenu op de klanttevredenheid. Een goed ingericht keuzemenu helpt klanten sneller de juiste afdeling te bereiken en biedt een professionele uitstraling.
Een keuzemenu is een van de meest gevraagde applicaties bij Belfabriek. In de afgelopen jaren hebben wij duizenden keuzemenu's voor bedrijven opgezet. Op basis van deze ervaring geven wij jou 4 tips om een klantvriendelijk keuzemenu op te zetten, zodat bellers krijgen wat ze zoeken: snel en zonder onnodige stappen de juiste collega bereiken!
Een keuzemenu moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Probeer het aantal lagen te beperken: liever één laag met vijf keuzes dan meerdere lagen met drie keuzes elk. Dit zorgt ervoor dat bellers direct bij de juiste afdeling terechtkomen, zonder teveel keuzes of herhaling. Dit verhoogt bovendien de kans dat de beller tevreden is en voorkomt dat ze de verkeerde lijn krijgen.
Zorg dat de meest gekozen opties bovenaan staan in het keuzemenu. Voor de meeste mensen is dit de snelste weg naar hun doel. Bedenk welke afdelingen het meest gebeld worden, zoals klantenservice of facturatie en stel het keuzemenu daarop in. Zo krijgen bellers snel contact met de juiste persoon zonder lange wachttijden.
Bij het instellen van een keuzemenu werkt eenvoud het beste. Korte teksten zoals “1 voor sales” zijn vaak voldoende. Dit voorkomt verwarring en helpt de beller snel een keuze te maken. Vermijd uitgebreide introducties, vooral voor terugbellers, die deze teksten mogelijk al kennen. Houd de boodschap kort, zodat bellers hun gewenste nummer kunnen kiezen zonder te wachten.
Een professionele stem zorgt voor een zakelijke indruk. Als bellers een duidelijke en professionele stem horen, helpt dat om je bedrijf betrouwbaarder over te laten komen. Door het keuzemenu professioneel te laten inspreken, weten bellers meteen dat ze bij het juiste bedrijf zijn.
Inhoudsopgave
Ja, Belfabriek kan een professionele stem voor jouw keuzemenu laten inspreken of hiervoor een spraakbot inzetten. Dit draagt bij aan een representatieve uitstraling voor je bedrijf.
Het instellen van een goed keuzemenu, waarbij de meest gebelde afdelingen - zoals receptie of klantenservice - als eerste worden genoemd, helpt hierbij.
Houd het menu eenvoudig en gebruik zo min mogelijk lagen. Als de beller een keuze heeft gemaakt, moet de telefooncentrale direct reageren om de wachttijd te minimaliseren.
Ja, plaats de meest gebelde afdelingen bovenaan en werk met een aantal opties die bovendien makkelijk te onthouden zijn. Denk aan een logische volgorde voor zowel nieuwe als terugkerende klanten.
Ja, je kunt instellen dat bellers buiten kantooruren automatisch een boodschap horen of worden doorgeschakeld naar een voicemail, zodat ze een bericht kunnen achterlaten.