De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588

Hoe Werkt een Telefooncentrale? | VoIP Telefooncentrale Uitgelegd

Gepubliceerd in

Telefooncentrales zijn al jarenlang een onmisbaar onderdeel van onze communicatie. Maar hoe werkt een moderne telefooncentrale, en wat maakt een VoIP telefooncentrale zoveel beter dan traditionele telefoonlijnen en centrales? Hier leggen we alles uit, van digitale signalen tot de meerwaarde van een hosted VoIP centrale.

Wat is een VoIP telefooncentrale?

Een VoIP telefooncentrale werkt volledig via het internet, in tegenstelling tot de klassieke analoge telefoonlijn en de digitale opvolger (ISDN) die via het openbare telefoonnetwerk werkten. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol, en het zet spraak om in digitale datapakketten die via je internetverbinding naar de ontvanger worden gestuurd. Dit maakt VoIP flexibel, schaalbaar en vaak goedkoper dan traditionele telefonie.

Met een VoIP centrale beschik je over een breed scala aan geavanceerde functies, zoals:

  • Keuzemenu's voor inkomende gesprekken.

  • Het doorverbinden van gesprekken naar verschillende toestellen.

  • Integratie met e-mail en andere digitale kanalen.

  • Toegang tot data en statistieken van al je telefoongesprekken.

Hoe werkt een VoIP telefooncentrale?

1. Digitale signalering

In plaats van analoge signalen over traditionele telefoonlijnen, werkt een VoIP centrale met digitale datapakketten. Elk aangesloten toestel krijgt een uniek IP-adres, net zoals een computer in een netwerk.

2. Spraak omzetten in data

Wanneer je belt via VoIP, wordt je stem omgezet in digitale signalen. Deze datapakketten reizen via een constante verbinding over het internet naar de ontvanger.

3. Toestellen verbinden via een server

Een VoIP server beheert al je inkomende en uitgaande oproepen. Het bepaalt welke data naar welk IP-adres moet worden gestuurd, of dat nu een hardphone (vast toestel) of softphone (app op je mobiel) is.

4. Communicatie met traditionele lijnen

Als je een gesprek voert met iemand die nog via traditionele telefoonlijnen belt, maakt je VoIP centrale gebruik van een gateway om digitale signalen om te zetten in een analoog signaal.

Wat is een VoIP trunk lijn en hoe werkt het?

De verbinding met je telefooncentrale via een bedrijfsnetwerk of internet verloopt via een trunk lijn. Dit is een virtuele telefoonlijn op het IP-netwerk die communicatie tussen apparaten mogelijk maakt en bepaalt hoeveel gelijktijdige gesprekken je kunt voeren. Het aantal trunk lijnen op een VoIP-server wordt vastgesteld via hardware of software.

VoIP gebruikt dus een IP-netwerkverbinding om datapakketten van beller naar ontvanger te verzenden. Intern gebeurt dit via een bekabelde internetaansluiting of wifi, extern via mobiele dataverbindingen zoals 4G. Zowel de beller als de ontvanger moeten datapakketten uniform digitaliseren en omzetten naar spraak.

SIP

Om misverstanden te voorkomen, bijvoorbeeld als apparaten ‘verschillende talen’ spreken, zorgt het Session Initiation Protocol (SIP) ervoor dat datapakketten correct worden uitgewisseld en begrepen. SIP garandeert dat de verbinding soepel tot stand komt, blijft bestaan tijdens het gesprek en na afloop correct wordt beëindigd.

Wil je iemand bereiken met een klassieke telefoonlijn of buiten je VoIP-netwerk, dan wordt een gateway gebruikt.

Gateway

Een gateway zet het digitale telefoonsignaal van je VoIP-centrale om naar een analoog signaal, en omgekeerd. Hierdoor kun je via je zakelijke VoIP-centrale bellen met ontvangers die geen digitale telefonie gebruiken of buiten je netwerk zitten.

Bij fysieke telefooncentrales is een gateway vaak een apart apparaat achter de VoIP-centrale of ingebouwd met een poort voor analoge lijnen. Bij een hosted telefooncentrale in de cloud regelt je provider deze omzetting, zonder dat extra hardware nodig is.

'Clients'

Bij digitale VoIP-telefonie worden alle apparaten die je kunt gebruiken om te bellen, aangeduid als 'clients.' Deze vallen in twee categorieën: hardphones en softphones.

Een hardphone is de moderne versie van een vast telefoontoestel, zoals de bureautelefoon met hoorn of headset. Het apparaat heeft één functie: gesprekken aannemen en opzetten, zonder tussenkomst van andere apparaten.

Een softphone is elk apparaat dat, dankzij een app of software, VoIP-gesprekken kan voeren. Denk aan laptops, tablets, mobiele telefoons of zelfs netwerkprinters. Deze apparaten zijn niet specifiek ontworpen voor bellen, maar worden met de juiste software of apps geschikt gemaakt voor VoIP-telefonie.

Unified Communication (UC)

Steeds vaker worden verschillende communicatievormen geïntegreerd in één oplossing: Unified Communication. Hiermee kun je eenvoudig schakelen tussen e-mail, videovergaderingen, chats en telefoongesprekken. Steeds meer providers voorzien een hosted telefooncentrale dan ook van de nodige software om het totaalpakket UC aan hun klanten aan te bieden.

Veelgestelde vragen:

Een VoIP telefooncentrale werkt via het internet en biedt functies zoals keuzemenu's, gespreksopnames en integraties met digitale kanalen.

VoIP werkt via een internetverbinding en biedt meer flexibiliteit en lagere kosten. Traditionele telefoonlijnen zijn beperkt in functies en schaalbaarheid.

Ja, met een softphone app kun je overal telefoongesprekken aannemen en voeren, zolang je een internetverbinding hebt.

SIP is een protocol dat zorgt dat je VoIP telefoons met elkaar communiceren. Het maakt compatibiliteit tussen verschillende apparaten mogelijk.

UC combineert verschillende communicatiekanalen zoals bellen, e-mail, chat en videobellen in één platform voor naadloze samenwerking.

De kosten variëren per provider, maar zijn vaak gebaseerd op een vast maandbedrag per gebruiker. Bij hosted oplossingen bespaar je op hardware en onderhoud. Vraag ons naar de mogelijkheden!

Activeer Direct een Demo Telefoonnummer.
Maak Je Telefoonteam.
En Ontvang Gesprekken binnen 10 Minuten!

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek Klanten: